Doorgaan naar hoofdcontent

To be online or offline

Afgelopen woensdag kreeg ik een boek te leen van een vriendin. Nu twee dagen later heb ik het verslonden. 'Een jaar offline' door Bram van Montfoort. Het boek stamt uit 2013 (want dat kan snel gaan in de online wereld), maar is nog heel actueel. Een student journalistiek besluit een jaar lang offline te gaan: geen internet en geen mobiele telefoon. Radicaal en met duidelijke regels. Zelf geen gebruik maken van internet en mobiel en ook niet anderen opdracht geven het voor je te gebruiken. Ik vond het super interessant om over zijn project te lezen. Vooral omdat ik me erg herken in zijn dilemma's en misschien ook internetverslaving.



Het gekke is, dat het helemaal niet zo raar is om offline te leven. Er zijn nog genoeg Nederlanders die niet eens over een computer beschikken, laat staan over internet. Zelfs 2,5 miljoen mensen zijn laaggeletterd en kunnen daardoor vaak moeilijk met computers overweg en 250.000 mensen zijn analfabeet (bron).
Maar goed, ik behoor natuurlijk niet tot deze doelgroep en ik ben nog (net) van een generatie die met internet is opgegroeid. Althans, vanaf de middelbare school. Daarvoor was het leven helemaal ongecompliceerd wat digitaliteit (is dat een woord?) betreft.


Toch ben ik anno 2016 erg 'online'. Ik blog. Heb een account op facebook, Instagram, Twitter, Snapchat en LinkedIn. Gebruik Whatsapp de hele dag door. Check mijn mail meerdere malen per dag. En laten we maar niet over Youtube beginnen..
Herhaaldelijk heb ik mezelf regels opgelegd. Mijn eigen 'projectjes' opgezet. Ik begon met een uitgebreide gebodenlijst. Die zag er zo uit:

Regels online media

1. Kijk alleen de video's op youtube van je abonnementen
2. De maximum tijd die je besteedt aan youtube en blogs is 1 uur per dag. Wanneer dit meer is, verminder je abonnementen.
3. Zet een timer wanneer je filmpjes kijkt of blogs leest. Wanneer het uur voorbij is, stop.
4. Wat ga je doen als de tijd voorbij is: leren voor studie, boek lezen, huis opruimen en schoon maken, blogs schrijven.
5. Facebook/instagram/twitter/snapchat: verwijder alle apps van je telefoon. Period.
6. Mail: max 2 x per dag checken.
7. Zet je telefoon voor het slapen op flightmodus.

Uiteindelijk heb ik dit wel een tijd volgehouden, maar ben ik toch maar gaan simplificeren. Nu is het al een tijdje alleen de regel: maximaal een uur per dag Youtube. Vooral omdat dit medium mijn grootste verslaving lijkt te zijn. En soms vraag ik me af hoe ver ik hierin moet gaan. 
Er zijn momenten dat ik denk drastisch alle abonnementen op kanalen te moeten opzeggen, om me vervolgens weer te abonneren en alle schade in één binge-watch sessie in te halen. Kortom; een verslaving. Maar het is voor mij ook ontspanning, entertainment en zeker inspirerend. Dus ik mag van mezelf kijken, maar ik beperk het met een tijdslimiet. Zodat ik ook nog toe kom aan het lezen van een boek, het schrijven van een blog of toch een telefoontje pleeg met mijn moeder.



Hoe is jullie online gedrag? Is je online leven van invloed op het leven offline? En heb je een vorm van internetverslaving? Ik ben benieuwd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Drie updates

64.       Elke dag dat ik mijn nagellak er niet afhaal als het gechipt is, een euro in de spaarpot doen. Ok, ik ben betrapt. Mijn nagellak zit er nu al 3 dagen op, terwijl bij een aantal nagels de lak er al af aan het gaan is. Ik vind dat er echt heel onverzorgd uit zien. Dus om te voorkomen dat het vaak gebeurt, moet ik gewoon een euro per dag in Johan doen. Ik ga het er vandaag afhalen, dus dan is het 3 euro. 65.       Wanneer ik mijn make-up er ’s avonds niet af haal; een euro in de spaarpot doen. Gisterenavond heb ik ook verzuimd mijn make-up eraf te halen, foei! Na die lange Martin Scorsese film  was ik zo moe dat ik niet meer de moeite heb genomen. Dus, nog een euro erbij! 44.       Mijn nagellak stash uitbreiden met 1 flesje per 2 à 3 maanden. Maarr.. ik heb wel twee nieuwe nagellakjes erbij! Toen my boy uit Amerika terug kwam van zijn werktripje heeft hij twee mooie exemplaren voor me meegenomen. Van OPI de 'I pink I love you', een hele mooie zachtroze

Bloemenparade in huis

Als ik naar rechts kijk, zie ik op dit moment drie bossen bloemen. Mooie boeketten die met zorg zijn uitgezocht door cliënten en collega's waar ik afscheid van heb genomen. Ik ben heel erg dankbaar voor het levende bewijs van waardering dat in mijn huis staat te pronken.  Bloemen kunnen een hele waardevolle boodschap geven aan de ontvanger. Het is een mooi gebaar van de gever, waarin die wil uitdrukken wat de ander voor die betekent. Voor mij staan bloemen voor kleur, vrolijkheid, levendigheid. En ik vind het een fijn idee dat de ander aan mij heeft gedacht, tijdens het kopen van de bloemen en mij zoiets moois toewenst. Ook is het een manier om stil te staan bij een moment. In dit geval gaat het om een afscheid, maar ook om het vieren van een nieuw begin. Waar iets eindigt, komt er altijd iets nieuws. Hoe mooi is het om de symboliek van bloemen te koppelen aan het leven! Het ontluikende van de bloem staat voor nieuw leven en de eindigheid daarvan is te zien in het verwelken. Ondert

Waarom een eigen website starten niet werkt

Bijna twee jaar geleden heb ik hier voor het laatst gepost. En een jaar geleden ben ik een andere website gestart, waarbij ik een eigen domeinnaam heb gekocht, een hostingservice heb aangeschaft en een hele website heb ontworpen via Wordpress. Uren werk zat er in. Ik wilde het heel graag mooi maken, sleek, minimalistisch. Ook wilde ik echt een apart plekje, wat los staat van de content die ik hier heb geschreven. Want het onderwerp waar ik over zou schrijven was het vrijgezelle bestaan, daten en mannen. Het idee was heel leuk. Maar er waren zoveel technische problemen. Elke keer als ik iets probeerde aan te passen, stond het weer net niet goed. Dan moest ik weer een of andere plug-in installeren omdat de website anders niet goed zichtbaar zou zijn. Vervolgens had ik problemen met inloggen. Daarna was mijn website blijkbaar niet meer zichtbaar omdat hij niet goed beveiligd was. En op het laatst kon ik mijn eigen website niet meer op omdat het systeem dacht dat ik een hacker was. Gel