woensdag 19 oktober 2016

Filmrecensie Captain Fantastic

Een uur geleden zat ik nog in de bioscoop, bij theater Springhaver in Utrecht. Samen met een vriendin keek ik naar de film Captain Fantastic. Beide hebben we een Cinevillepas aangeschaft, waardoor we 'gratis' naar de film kunnen in het filmhuis.
Ja, ik weet het. Ik heb ook al de museumkaart, waarom nog zo'n pas? Nou, kijk naar buiten. Wil je nog beter weer om een filmpje te pakken? Ik weet zeker dat ik er veel gebruik van ga maken. Bovendien kunnen we én vaker samen gaan, omdat we allebei zo'n pas hebben, én ik kan vaker in mijn uppie naar de bios. Dat is echt iets wat ik iedereen kan aanraden. Daar heb ik het nog wel een andere keer over.

Maar goed, we gingen dus naar Captain Fantastic. Ik had eerst al een beschrijving gelezen over de film en het leek me een goed plot. Een vader (Viggo Mortensen) voedt zijn 6 kinderen op in de natuur, buiten de maatschappij. Natuurlijk stuiten ze op problemen, maar ik ga niet verklappen wat er verder gebeurt. Helaas was mijn beleving al deels verpest, omdat ik van tevoren een trailer van de film bekeek. Nooit. Doen. Het leek alsof ik de halve film al had gezien en precies wist welke scènes zich zouden aandienen. Dat dacht ik tenminste van tevoren.

In de bios zelf, was ik daar helemaal niet meer mee bezig en zat ik er helemaal in.
Het is erg bijzonder om te zien welke standaarden en normen de vader zijn kinderen mee geeft en hoe hij hen zelf erg wereldwijs maakt, ondanks hun afstand tot de wereld in het dagelijks leven. Op het eerste gezicht leek het wel even de Von Trapp familie, zo welopgevoed en in het gareel zijn de kids. Maar al snel wordt duidelijk dat ze juist erg uniek zijn en zelf nadenken over wat wel en niet goed is voor ze.

Ok, het lijkt door mijn beschrijving misschien alsof het een of andere Disneyfilm is, maar het heeft juist een erg maatschappijkritische boodschap en gaat niet zomaar over het gezinsleven. Wat is je plaats in de maatschappij? En hoe vervul je die op jouw unieke manier? Welke manier van leven is 'goed'? En hoe is de verhouding tussen kinderen en volwassenen daarin?

Allemaal vragen die oprijzen bij het zien van deze film. Daarnaast is het gewoon een mooi verhaal met prachtige beelden van de natuur. En de acteerskills van Viggo mogen er ook zeker wezen.

Geen opmerkingen: