Doorgaan naar hoofdcontent

Netwerken, hoe moet dat eigenlijk?

Wanneer ik het woord 'netwerken' vroeger hoorde, dacht ik altijd iets van: "Ugh, van die stomme ballen staan dan op zo'n borrel zichzelf de hemel in te prijzen en proberen er grote business deals uit te slepen."
Lekker stereotype. Ja, ook ik als psycholoog ben niet zonder vooroordelen.


Maar ook ik (misschien juist ik) moet er aan geloven. Om een beetje kans te maken op een leuke baan, kun je het vaak beter zoeken in contacten leggen, dan in het oppoetsen van je CV en die naar 100 bedrijven sturen. Maar hoe doe je dat dan? En hoe zorg je ervoor dat het leuk blijft en niet geforceerd wordt? Hieronder geef ik je tips uit eigen ervaring.

1. Zie iedereen als 'netwerkpartner'
Je vrienden, ooms en tantes, je buurvrouw, de vader van je sportmaatje. Eigenlijk is iedereen een potentiële netwerkpartner omdat iedereen wel iemand kent, die iemand kent, die iets weet. Natuurlijk haal je niet uit elk contact je droombaan, maar onderschat niet de kracht van het contact houden met mensen, die je in eerste instantie niet zo belangrijk achtte voor je carrièreladder. Zo ben ik er (na een aantal jaar pas) achtergekomen dat inderdaad mijn buurvrouw bij een bedrijf werkt, dat misschien wel een leuke functie voor mij heeft. En heeft die gozer van salsa weer contacten met organisaties waar ze ook werken met psychologen. Warm houden die boel.


2. Warm houden die boel
Ok, je gaat niet met elke kennis wekelijks een koffietje doen om te peilen of hij niet een vacature voor je in de aanbieding heeft. Maar hou er rekening mee dat er ook ontwikkelingen kunnen zijn die positief zijn voor jou. Wanneer je eerst niet terecht kon bij dat bedrijf, kan die kennis je misschien opnieuw tippen, als je na een half jaar opnieuw bespreekt dat je een leuke baan zoekt. Kortom, laat af en toe vallen wat je leuk vindt om te doen en waar jij in geïnteresseerd bent. Dan denkt die ander wellicht aan jou bij een nieuwe vacatureopening.

3. Praat vanuit je passie
Onlangs ben ik bij een sollicitatietraining geweest voor psychologen. Lekker toegespitst. Wat ik daar vooral mee kreeg, is dat het allerbelangrijkste is dat je weet wat jouw passie is en dat je dat over kan brengen op de ander. Wanneer je gesprekspartner die vonk in je ogen ziet en aan je kan merken dat je enthousiast bent over je werk/interesses, dan zal je eerder een positieve indruk achter laten. Dat betekent dus dat je niet elke keer gefrustreerd moet verzuchten dat je nog stééds op zoek bent, en dat je al zó veel afwijzingen hebt gehad. Ook al ben je gefrustreerd, probeer een positieve vibe uit te stralen. Dat is leuker voor de ander, heeft meer effect en eerlijk: je wordt zelf ook moe als je je eigen zielige verhaaltje voor de zoveelste keer moet aanhoren (got the t-shirt). Sparkles and rainbows dus!


4. Ga naar plekken waar interessante mensen komen
En als je dan echt denkt dat je bronnen zijn opgedroogd, zoek het dan eens wat breder. Ga inderdaad naar die 'netwerkborrels' voor alumni. Doe een cursus netwerken/solliciteren. Want reken maar dat zij mensen kennen die net die plek hebben die interessant is voor jou. En ook al richt je je niet op het zoeken van een baan, dan heb je gewoon een avond met leuke gesprekken, waarbij je interessante mensen ontmoet. Misschien inderdaad zo'n bal die het helemaal gemaakt heeft.


5. Kijk het af
Want laten we wel wezen.. hoe komt het dat die bal wel een topbaan heeft en jij niet? Blijkbaar doet hij toch iets goed (of heeft hij een rijke pappie met veel connecties). Wat zeker is, is dat er mensen zijn die goed zijn in netwerken en goed zijn in andere mensen ervan overtuigen dat ze hen moeten hebben! Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Vraag op de man af wat hem/haar heeft geholpen om die baan te krijgen, observeer die succesvolle persoon wanneer hij een pitch geeft en geef er je eigen draai aan.


6. Wees jezelfverzekerd
Om maar even een nieuw woord uit te vinden: wees jezelfverzekerd. Omdat jezelf zijn wellicht heel bescheiden zijn is, gaat het erom dat je dat zelfverzekerde gevoel wat je ergens diep van binnen hebt, aanboort en naar buiten brengt. Want jij bent uniek en je bent ergens goed in. Laat dat deel van jezelf zien en je valt niet door de mand, maar anderen zien wat ze aan je gaan hebben.
En dat is een hele hoop, let maar op!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Drie updates

64.       Elke dag dat ik mijn nagellak er niet afhaal als het gechipt is, een euro in de spaarpot doen. Ok, ik ben betrapt. Mijn nagellak zit er nu al 3 dagen op, terwijl bij een aantal nagels de lak er al af aan het gaan is. Ik vind dat er echt heel onverzorgd uit zien. Dus om te voorkomen dat het vaak gebeurt, moet ik gewoon een euro per dag in Johan doen. Ik ga het er vandaag afhalen, dus dan is het 3 euro. 65.       Wanneer ik mijn make-up er ’s avonds niet af haal; een euro in de spaarpot doen. Gisterenavond heb ik ook verzuimd mijn make-up eraf te halen, foei! Na die lange Martin Scorsese film  was ik zo moe dat ik niet meer de moeite heb genomen. Dus, nog een euro erbij! 44.       Mijn nagellak stash uitbreiden met 1 flesje per 2 à 3 maanden. Maarr.. ik heb wel twee nieuwe nagellakjes erbij! Toen my boy uit Amerika terug kwam van zijn werktripje heeft hij twee mooie exemplaren voor me meegenomen. Van OPI de 'I pink I love you', een hele mooie zachtroze

Bloemenparade in huis

Als ik naar rechts kijk, zie ik op dit moment drie bossen bloemen. Mooie boeketten die met zorg zijn uitgezocht door cliënten en collega's waar ik afscheid van heb genomen. Ik ben heel erg dankbaar voor het levende bewijs van waardering dat in mijn huis staat te pronken.  Bloemen kunnen een hele waardevolle boodschap geven aan de ontvanger. Het is een mooi gebaar van de gever, waarin die wil uitdrukken wat de ander voor die betekent. Voor mij staan bloemen voor kleur, vrolijkheid, levendigheid. En ik vind het een fijn idee dat de ander aan mij heeft gedacht, tijdens het kopen van de bloemen en mij zoiets moois toewenst. Ook is het een manier om stil te staan bij een moment. In dit geval gaat het om een afscheid, maar ook om het vieren van een nieuw begin. Waar iets eindigt, komt er altijd iets nieuws. Hoe mooi is het om de symboliek van bloemen te koppelen aan het leven! Het ontluikende van de bloem staat voor nieuw leven en de eindigheid daarvan is te zien in het verwelken. Ondert

Waarom een eigen website starten niet werkt

Bijna twee jaar geleden heb ik hier voor het laatst gepost. En een jaar geleden ben ik een andere website gestart, waarbij ik een eigen domeinnaam heb gekocht, een hostingservice heb aangeschaft en een hele website heb ontworpen via Wordpress. Uren werk zat er in. Ik wilde het heel graag mooi maken, sleek, minimalistisch. Ook wilde ik echt een apart plekje, wat los staat van de content die ik hier heb geschreven. Want het onderwerp waar ik over zou schrijven was het vrijgezelle bestaan, daten en mannen. Het idee was heel leuk. Maar er waren zoveel technische problemen. Elke keer als ik iets probeerde aan te passen, stond het weer net niet goed. Dan moest ik weer een of andere plug-in installeren omdat de website anders niet goed zichtbaar zou zijn. Vervolgens had ik problemen met inloggen. Daarna was mijn website blijkbaar niet meer zichtbaar omdat hij niet goed beveiligd was. En op het laatst kon ik mijn eigen website niet meer op omdat het systeem dacht dat ik een hacker was. Gel