Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe word je helemaal zen?

66.       Meditatiecursus volgen.

Wanneer ik me gestrest voel of wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, ben ik iemand die dat vaak van zich af praat. Hop, eruit gooien en klaar ermee. Heel handig. Maar soms is dat vervuilen van je omgeving met je gedachten en gevoelens niet handig, of is het wel eens fijn om niet een klaagzang te houden. 
Op zulke momenten helpt het om even tot jezelf te komen en je hoofd helemaal leeg te maken. 
De één doet dat door een film te kijken, de ander door een ontspannend bad te nemen of juist door lekker te sporten. Ik doe alledrie regelmatig, maar eigenlijk wilde ik nog wel eens een keer een andere manier van ontspannen proberen.

Het is niet zo dat ik het echt enorm nodig had, ik ben van mezelf vrij relaxed (vind ik zelf), maar een meditatiecursus volgen stond altijd nog op mijn lijstje en ik vond dat het nu maar eens moest gebeuren. 
Per toeval (of nee, want toeval bestaat niet..) stuitte ik op een flyer van een zenschool in de plaatselijke supermarkt (een verschrikkelijke supermarkt trouwens, geen aanrader). Alsof het zo had moeten zijn. 
Ik had wel vaker dit soorten advertenties gezien, maar op de een of andere manier sprak deze me heel erg aan. Misschien wel vanwege de gezellige Dick Bruna Buddha op de flyer.


Om mezelf wat extra motivatie te geven om het vol te houden ben ik samen met een vriendin gegaan. Ook gezellig, zelfs in stilte.
Eerst een proefles uiteraard, waarin we een sessie van 10 minuten stil zaten. Het is zenmeditatie, dus je mediteert in een (zo goed mogelijke) lotushouding en met je ogen open. Best apart, want je denkt dat je dan meer afgeleid bent, maar eigenlijk is dit heel fijn. Daarnaast heeft het mij ook vele malen van in slaap sukkelen bespaard tijdens de meditatie.

Het waren 16 lessen waarin we elke week een stuk theorie kregen, of juist een praktijkoefening in zen/mindfullness, uiteindelijk (na een aantal weken opbouwen) 2 meditaties van 25 minuten, een loopmeditatie van 5 minuten en nog de Japanse theeceremonie die altijd weer zorgde voor hilariteit, omdat iedereen heel officieel voor elkaar moest buigen en zijn lach vaak niet kon inhouden. Wat ik trouwens supercool vond, is dat we de wave deden met theekopjes neerzetten.



Heerlijk was het om te doen. Elke dinsdag dacht ik: yes ik mag weer! Gelukkig zat ik ook in een super leuke heel diverse groep (mannen en vrouwen, jong en oud). Je krijgt echt een band met iedereen, ook al ben je het grootste gedeelte van de tijd gewoon stil. De laatste keer voelde het zelfs als een echt afscheid.
Het belangrijkste onderdeel van de cursus is het 'huiswerk'; elke dag 2 x 20 minuten mediteren. Het wordt vergeleken met tanden poetsen. Wanneer je een paar keer per week je tanden poetst is dat beter dan helemaal niet poetsen. Maar pas als je ze elke dag twee keer poetst, behaal je het meest optimale resultaat. Zo werkt het ook bij meditatie.
Dit was een enorme uitdaging, vooral 's ochtends, dacht ik van tevoren. Al viel dat juist heel erg mee omdat ik er speciaal mijn wekker voor zette en dan ook echt ging zitten. 's Avonds was het juist moeilijker, vooral als ik te laat naar bed ging en te moe was om nog te gaan zitten.


Uiteindelijk heeft het me best veel opgeleverd, want ik mediteer nu nog steeds. Het is moeilijk om het elke dag 2 keer te doen, maar ik doe mijn best. Het is ook gewoon echt lekker om je hoofd leeg te maken. En ook al lukt dat tijdens de meditatie niet altijd (omdat je véél te veel gedachten hebt) daarna is je hoofd toch rustiger en heeft het zijn uitwerking op je dag (of nacht). 

Kortom, ik ben heel blij dat ik deze stap heb gezet, want het is echt een onderdeel van mijn leven geworden. Ik denk niet dat ik ooit helemaal niet meer mediteer en dat dit wel iets is waar ik op kan terug vallen en kan intensiveren wanneer ik daar behoefte aan heb.

Ik kan er nog wel veel meer over vertellen. Maar wat weten jullie al van meditatie? Ooit geprobeerd? En wat doen jullie om te ontspannen? Hoe word jij helemaal zen? Vertel het mij in de comments!

Reacties

  1. Wat een leuke post!
    Leuk om te lezen waar je je mee bezig houd en wat je doelen zijn .. Zou dit ook graag willen doen maar tot nu toe nog geen 'school' gevonden..

    Ik hou je blog in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Drie updates

64.       Elke dag dat ik mijn nagellak er niet afhaal als het gechipt is, een euro in de spaarpot doen. Ok, ik ben betrapt. Mijn nagellak zit er nu al 3 dagen op, terwijl bij een aantal nagels de lak er al af aan het gaan is. Ik vind dat er echt heel onverzorgd uit zien. Dus om te voorkomen dat het vaak gebeurt, moet ik gewoon een euro per dag in Johan doen. Ik ga het er vandaag afhalen, dus dan is het 3 euro. 65.       Wanneer ik mijn make-up er ’s avonds niet af haal; een euro in de spaarpot doen. Gisterenavond heb ik ook verzuimd mijn make-up eraf te halen, foei! Na die lange Martin Scorsese film  was ik zo moe dat ik niet meer de moeite heb genomen. Dus, nog een euro erbij! 44.       Mijn nagellak stash uitbreiden met 1 flesje per 2 à 3 maanden. Maarr.. ik heb wel twee nieuwe nagellakjes erbij! Toen my boy uit Amerika terug kwam van zijn werktripje heeft hij twee mooie exemplaren voor me meegenomen. Van OPI de 'I pink I love you', een hele mooie zachtroze

Bloemenparade in huis

Als ik naar rechts kijk, zie ik op dit moment drie bossen bloemen. Mooie boeketten die met zorg zijn uitgezocht door cliënten en collega's waar ik afscheid van heb genomen. Ik ben heel erg dankbaar voor het levende bewijs van waardering dat in mijn huis staat te pronken.  Bloemen kunnen een hele waardevolle boodschap geven aan de ontvanger. Het is een mooi gebaar van de gever, waarin die wil uitdrukken wat de ander voor die betekent. Voor mij staan bloemen voor kleur, vrolijkheid, levendigheid. En ik vind het een fijn idee dat de ander aan mij heeft gedacht, tijdens het kopen van de bloemen en mij zoiets moois toewenst. Ook is het een manier om stil te staan bij een moment. In dit geval gaat het om een afscheid, maar ook om het vieren van een nieuw begin. Waar iets eindigt, komt er altijd iets nieuws. Hoe mooi is het om de symboliek van bloemen te koppelen aan het leven! Het ontluikende van de bloem staat voor nieuw leven en de eindigheid daarvan is te zien in het verwelken. Ondert

Waarom een eigen website starten niet werkt

Bijna twee jaar geleden heb ik hier voor het laatst gepost. En een jaar geleden ben ik een andere website gestart, waarbij ik een eigen domeinnaam heb gekocht, een hostingservice heb aangeschaft en een hele website heb ontworpen via Wordpress. Uren werk zat er in. Ik wilde het heel graag mooi maken, sleek, minimalistisch. Ook wilde ik echt een apart plekje, wat los staat van de content die ik hier heb geschreven. Want het onderwerp waar ik over zou schrijven was het vrijgezelle bestaan, daten en mannen. Het idee was heel leuk. Maar er waren zoveel technische problemen. Elke keer als ik iets probeerde aan te passen, stond het weer net niet goed. Dan moest ik weer een of andere plug-in installeren omdat de website anders niet goed zichtbaar zou zijn. Vervolgens had ik problemen met inloggen. Daarna was mijn website blijkbaar niet meer zichtbaar omdat hij niet goed beveiligd was. En op het laatst kon ik mijn eigen website niet meer op omdat het systeem dacht dat ik een hacker was. Gel